• Onderzoek: Evaluatie van het onderwijspersoneel

In CAO VIII (2006) is overeen gekomen dat vanaf 1 september 2007 secundaire scholen, centra voor volwassenenonderwijs (CVO’s) en centra voor leerlingenbegeleiding (CLB’s) functiebeschrijvingen moeten opmaken en hun leerkrachten en personeelsleden om de vier jaar moeten evalueren. Sinds 1 september 2009 geldt hetzelfde voor basisscholen en academies voor deeltijds kunstonderwijs.

De overheid wil hiermee onderwijsorganisaties stimuleren om hun personeelsbeleid kwalitatief uit te bouwen. In twee opeenvolgende onderzoeken analyseerden we, in samenwerking met de Universiteit van Antwerpen, hoe het evaluatiesysteem werd geïmplementeerd in het secundair onderwijs, CVO’s en CLB’s enerzijds en in het basisonderwijs en het deeltijds kunstonderwijs anderzijds. Bij een representatief aantal secundaire en basisscholen, scholen voor deeltijds kunstonderwijs, CVO’s en CVO’s werd een vragenlijst afgenomen en er werd ook een diepgaande kwalitatieve bevraging uitgevoerd. In de samenvatting van beide rapporten vindt u een antwoord op vragen als:

(1) Hoe ervaren de verschillende stakeholders op macro- en micro-niveau de ontwikkeling en de implementatie van het evaluatiesysteem?
    (2) Hoe ziet het evaluatiesysteem eruit dat diverse scholen(gemeenschappen) hanteren?
    (3) Hoe hebben scholen die reeds werkten met evaluaties zich aangepast aan de nieuwe regelgeving?
    (4) Wat is de invloed van scholengemeenschappen inzake het personeels- en evaluatiebeleid van scholen?
    (5) Hoe verloopt de evaluatie van de directie door de inrichtende macht/schoolbestuur?

De resultaten van het volledige onderzoek in het secundair onderwijs, CLB en CVO werden gepubliceerd in een boek dat werd uitgegeven door Garant:
    Klik hier voor de specifieke info op de website van Garant

Ook de resultaten van het volledige onderzoek in het basisonderwijs en het deeltijds kunstonderwijs zijn in boekvorm verschenen bij Garant:
    Klik hier voor de specifieke info op de website van Garant

Klik hier om de samenvatting van het OBPWO-rapport ‘Evaluatie van het evaluatiesysteem voor onderwijspersoneel in het secundair onderwijs, CVO en CLB’s te bekijken.

Klik hier om de samenvatting van het OBPWO-rapport ‘Evaluatie van het evaluatiesysteem voor leerkrachten in het basisonderwijs en het deeltijds kunstonderwijs te bekijken.